Vysoká úÄinnost
V dneÅ¡nà dobÄ› bereme turbodmychadlo jako běžnou souÄástku automobilů, ovÅ¡em dÅ™Ãve tomu tak rozhodnÄ› nebylo v prvnà řadÄ› se můžeme podÃvat na jeho princip fungovánÃ. SkvÄ›lé totiž je, že využÃvá proudÃcÃch spalin, které by jinak odeÅ¡li do vzduchu bez užitku. Spaliny roztáÄà lopatky, pÅ™iÄemž ty toÄà s hÅ™ÃdelÃ, která pÅ™enášà pohyb na lopatky že druhé strany tohoto zaÅ™ÃzenÃ.
Ty se nacházà na stranÄ› sánÃ, takže vytvářà jistý tlak a do válce jsou schopny dostat o dost vÃce vzduchu. VÃce vzduchu se rovná vÃce smÄ›si, takže ve válci vznikne vÃce spalin, které pohybujà s pÃstem, takže motor dosáhne vyÅ¡Å¡Ãho výkonu. Vzhledem k recyklaci spalin se můžeme těšit také na vyššà úÄinnost, s kterou souvisà nižšà spotÅ™eba paliva. Vzhledem k tomu, že dokážà z motoru dostat vyÅ¡Å¡Ã výkon, tak se hodà do dneÅ¡nà doby snižovánà emisÃ. Proto v řadÄ› automobilech nalezneme benzÃnový motor s objemem jednoho litru a s pÅ™eplňovánÃm.
Správné zacházenÃ
Turbodmychadlo je za provozu velmi zatÞeno, protože dosahuje vysokých otáÄek i teplot, takže mnohdy nevydržà po celou dobu životnosti auta. Když s nÃm budou problémy typu únik oleje Äi nedosahovánà pÅ™edepsaného tlaku, tak se dá mnohdy repasovat a následnÄ› najet jeÅ¡tÄ› spousty kilometrů. Co dÄ›lat, aby nám dlouho vydrželo? RozhodnÄ› se hodà šetrné zacházenÃ. To znamená, že prvnà kilometry by mÄ›li probÃhat v šetÅ™eném režimu, aby se vÅ¡e mohlo postupnÄ› zahřát. Když následnÄ› pojedeme ostÅ™eji, tak nemůžeme hned po této jÃzdÄ› ve vyÅ¡Å¡Ãch otáÄkách hned vypnout motor.
Zase je totiž kvůli deformacÃm hÅ™Ãdele a dalÅ¡Ãm nežádoucÃm jevům potÅ™eba pÅ™ed dojetÃm zvolnit a pÅ™i dojetà nechat turbo dochladit. Nenà vÅ¡ak dobré jezdit stále Å¡etrnÄ›. DneÅ¡nà turbodmychadla majà totiž adaptivnà natáÄenà lopatek, aby ve vÅ¡ech situacÃch fungovala pÅ™ibližnÄ› stejnÄ›. Když tato regulace zatuhne, tak je zle, proto je potÅ™eba vyhnat obÄas motor to vyÅ¡Å¡Ãch otáÄek.